تغذیه مناسب در زمن آلودگی هوا در کلان شهرها می تواند به کاهش مضرات آن کمک کند
بلاگ

تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا چیست و چه تاثیری در سلامتی دارد؟

آلودگی هوا را با تغذیه سالم شکست دهید

آلودگی هوا داستان تکراری فصول سرد کلان شهرها شده است. هر سال با آغاز سرما در کلان شهرها، تجمع ذرات معلق به همراه گازهای منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور و هیدروکربن‌ها در شهرهای بزرگ خودنمایی می‌کند. هرچند در ظاهر آلودگی هوا به امری عادی برای ساکنین شهرهای بزرگ تبدیل شده است، اما نمی‌توان از مضرات آن به خصوص برای کودکان و سالمندان چشم‌پوشی کرد. از آنجا که بیرون رفتن در این ایام امری ناگزیر است، تنها راه چاره، تغذیه مناسب در زمان آلودگی هواست.

تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی افراد

امار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کلان شهرها نشان دهنده خطر بالای این پدیده بر روی سلامت افراد است. اگرچه با گذشت زمان انتظار می‌رود راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته شود، اما متاسفانه طبق آمارها تعداد روزهای ناسالم و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا هر ساله در حال افزایش است. برای مثال تنها در شهر تهران در سال 89 تعداد مرک و میر ناشی از آلودگی هوا 4 هزار و 28 نفر بوده که این رقم به 4 هزار و 181 نفر در سال گذشته افزایش یافته است.

کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت، مشکلات تنفسی، تحریک چشم، پیری زودرس، مسمومیت، افزایش خطر سکته قلبی و ناراحتی قوه بویایی همگی از عوارض جانبی آلودگی هواست که می‌توان با تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا اثرات جانبی آن را به حداقل رساند.

تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا

مصرف آنتی اکسیدان‌ها

در هنگام آلودگی هوا، تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن افزایش یافته و در دراز مدت منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان و سکته قلبی می‌شود. برای کنترل این عارضه، مصرف آنتی اکسیدان در ایام آلودگی هوا ضروری به نظر می‌رسد. سبزیجات و میوه‌هایی نظیر کدو تنبل، طالبی، زردآلود، فلفل، اسفناج، انبه و کلم منبع غنی آنتی اکسید هستند.مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان در کنترل و کاهش آسیب های آلودگی هوا موثر است

مصرف ویتامین‌های E، Cو D

اگر شما هم بنا بر شرایط کاری و زندگی در ایام آلودگی هوا مجبور به گذراندن وقت خود خارج از خانه هستید. مصرف ویتامین‌های ای، سی و دی را فراموش نکنید. تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا، تغذیه‌ای است که شامل موادی مانند کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو، نارنگی، پرتقال، جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، مغزها، زیتون، جگر، شیر و زرده تخم مرغ باشد.

مصرف لبنیات و شیر

مصرف شیر و به طور کلی کسیم خنثی کننده سموم بوده و علاوه بر آن برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب سیستم گوارش بسیار مفید هستند. همچنین مواد حاوی کلسیم یک تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا به شمار می‌روند. کلسیم بالا، موجب کاهش جذب سرب توسط سلول‌های بدن می‌شود.در آلودگی هوا شیر بنوشید

مصرف پکتین

پکتین یکی از عوامل کمکی در جذب سرب موجود در هواست. مواد غذایی حاوی پکتین سرب موجود در هوا را جذب کرده و مانع رسیدن آن به سلول‌های بدن می‌شود. سیب منبع غنی پکتین است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *