تغذیه مناسب در ماه رمضان و تاثیر آن بر جسم و روح روضه داران
بلاگ

تغذیه مناسب در ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ماه رمضان

هر ساله با فرا رسیدن ماه رمضان، بدن روضه داران تنها چند ساعت برای دریافت مواد غذایی مورد نظر و ضروری زمان در اختیار دارد و اگر در این مدت زمان اصول تغذیه سالم رعایت نشود، می تواند برای سلامت بدن دردسرساز شود. در این ماه 3 وعده غذایی از صبحانه، ناهار و شام به سحری، افطار و شام تغییر می یابد که زمان سرو سحری و افطار مشخص است. از آنجایی که حد فاصل دو وعده سحری و افطار به همدیگر نزدیک است، بنابراین باید مواد مصرفی را به گونه ای مدیریت کرد که در علاوه بر جلوگیری از پرخوری و سنگینی معده، مواد مورد نظر برای بدن تامین شود.

تغذیه مناسب در ماه رمضان و مصرف همزمان غلات، میوه و مایعات در وعده های افطار و سحری

یکی از اشتباهات رایج در هنگام مصرف وعده سحری، عجله در غذا خوردن است. این عجله منجر به نجویدن کامل غذا، سنگینی معده و هضم ناقص غذا می شود که می تواند مشکلات گوارشی و درد معده را در پی داشته باشد. همچنین حد فاصل مصرف افطار و شام یکی دیگر از نکات قابل توجه در این ماه است. بهتر است اگر قصد سرو شام را دارید، برای افطار یک وعده غذایی بسیار سبک در نظر بگیرید به گونه ای که در هنگام سرو شام، معده شما تقریبا خالی باشد. همچنین حداقل 2 ساعت بعد از سرو شام زمان لازم دارید تا قبل از خوابیدن، تا حدودی غذای مصرفی شما هضم شده باشد.

تغذیه مناسب در ماه رمضان

از آنجا که در این ماه بدن بیش از 12 ساعت محروم از مصرف هرگونه مایعات و نوشیدنی است، باید در حدفاصل افطار تا سحر، مصرف مایعات علی الخصوص آب را در برنامه غذایی خود بگنجانید. آب را می توان با چندقطره آبلیموی تازه ترکیب کرد تا جلوی احساس تشنگی در طول روز را بگیرد.

مصرف انواع پروتئین ها مانند تخم مرغ، سویا، گوشت، ماهی، لبنیات و حبوبات در وعده سحری باعث می شود تا دیرتر احساس گرسنگی کنید. همچنین مصرف مواد حاوی فیبر بالا، از جمله سبزی و میوه به هضم بهتر غذا و تنظیم گوارش بدن کمک می کند.

در هنگام سحری، مصرف زیاد آب توصیه نمی شود. مصرف آب باید در حدفاصل افطار تا سحر و به مرور زمان باشد. مصرف غذاهای شور، شور یا مواد غذایی با قند بالا (زلوبیا و بامیه) در وعده سحری موجب افزایش سریع قند و احساس سیری زودرس شده اما به زودی قند خون افت کرده و احساس گرسنگی می کنید. علاوه بر این، مصرف این غذاها، احساس تشنگی را دوبرابر می کند.

اهمیت مصرف مایعات در ماه رمضان و در حد فاصل افطار تا سحر

 برای وعده افطار و باز کردن روزه خود بهتر است از نوشیدنی های گرم استفاده کنید. شیر ولرم، آب جوش با چایی گزینه هایی خوبی برای لحظه افطار هستند. پس از سرو آن، یک وعده غذایی سبک مانند عدسی و سوپ می تواند بهترین گزینه باشد. پس از سرو وعده افطار، مصرف میوه جات و پس از گذشت چند ساعت، وعده شام بهترین گزینه است.

رعایت اصول ذکر شده در بالا و داشتن تغذیه مناسب در ماه رمضان از اصول اولیه حفظ سلامت جسمی بدن روزه دار و شرط لازم برای بهره مندی از فضایل روزه است.

1 دیدگاه برای “تغذیه مناسب در ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *